Coola tjejer inom STEM

”Coola tjejer inom STEM” är en inspirerande film där vi tar reda på vad STEM egentligen är. Är det verkligen bara för supergenier och killar i labbrock? Spoiler: Nope!
Filmen slår hål på myterna om att teknik och matte är svårt eller tråkigt, och visar istället hur STEM finns överallt i vår vardag – från mobilspel och sociala medier till klimatforskning och AI. Med hjälp av den coola forskaren, influencern och förebilden Eleonora Svanberg, får vi se hur det faktiskt kan se ut att plugga matte på Oxford – och samtidigt älska dans, smink och att inspirera andra unga tjejer.
Vi får också veta varför regeringen just nu satsar stort på en nationell STEM-strategi – och hur det hänger ihop med behovet av att fler tjejer väljer STEM-utbildningar. För hur ska framtidens teknik passa alla, om inte alla är med och bygger den?

Ämnen där filmen kan användas enligt LGR 22 år 4-9 och gymnasiet:
Filmen passar bäst för mellanstadiet och högstadiet (åk 4–9) enligt Lgr22
Teknik
Syfte: Utveckla intresse för teknik och hur den påverkar individ och samhälle.
Centralt innehåll (exempel): Tekniska lösningar i vardagen, Teknikens utveckling och drivkrafter,
Tekniska yrken och förebilder, Jämställdhet i teknikutveckling
Matematik
Syfte: Skapa trygghet och tilltro till den egna förmågan att använda matematik.
Centralt innehåll: Problemlösning i olika sammanhang, Kommunikation om matematiska tankegångar,
Strategier för lärande, t.ex. studieteknik
Naturorienterande ämnen (NO): Biologi, Fysik, Kemi
Syfte: Förstå naturvetenskapens betydelse för individ, samhälle och miljö.
Centralt innehåll: Vetenskapliga metoder och arbetssätt, Sambandet mellan vetenskap och teknikutveckling,
Yrken inom naturvetenskap
Samhällskunskap
Syfte: Förstå hur könsroller och normer påverkar människors möjligheter.
Centralt innehåll: Jämställdhet och normer, Arbetsliv och framtida utbildning, Hur olika val påverkar
framtiden
Svenska
Syfte: Utveckla förmåga att uttrycka sig, argumentera, analysera och reflektera.
Centralt innehåll: Att samtala om och tolka budskap i film och medier, Argumenterande text och diskussion,
Språket som identitetsskapande
Filmen kan användas i: Temadagar om jämställdhet eller framtidsyrken, Inspiration inför gymnasievalet,
SO/Naturorienterande ämnen kopplat till teknik och samhälle. Diskussionsunderlag om
självförtroende, matteångest och könsnormer