ASTROLOGI OCH VETENSKAP

Har stjärnorna något att säga om vem du är? Kan planeterna visa vägen i livet – eller är det bara en vacker illusion?

Astrologi och Vetenskap tar med tittaren på en resa genom tid och rum, från Babyloniernas första horoskop till dagens moderna människors sökande efter självinsikt och mening. Genom engagerande berättelse, historiska exempel, symbolik och vetenskaplig kontrast får eleverna utforska vad astrologi egentligen är – och vad det inte är. Vi möter stjärntecken, planeter och astrologiska hus som byggstenar i ett symboliskt språk. Vi ser hur astrologin influerade kungar, forskare och moderna makthavare – och ställer frågan: Vad säger vetenskapen om allt detta?

Filmen belyser hur astrologi kan fungera som ett verktyg för självreflektion, men också hur viktigt det är att förstå skillnaden mellan tro, tradition och vetenskap. Genom visuella effekter och berättande sekvenser väcks nyfikenhet, kritiskt tänkande och förståelse för människans eviga relation till stjärnhimlen. Se trailer

🎓 Ämneskopplingar enligt Lgr22
Centralt innehåll (årskurs 7–9📚 Religionskunskap
Syfte: Utveckla förmåga att analysera livsfrågor, tro och traditioner.
🡆 Astrologi som en symbolisk livsåskådning och verktyg för självförståelse.
📚 Samhällskunskap
Syfte: Utveckla källkritik, förstå normer och värderingar i samhället. 
🡆 Diskussion om varför astrologi är populärt, hur det sprids i medier och hur man kan förhålla sig kritiskt till det.
📚 Historia
Syfte: Förstå hur idéer och föreställningar påverkat samhället genom tiderna.
🡆 Astrologins roll från Babylonien till upplysningen – och hur vetenskapen växte fram.
📚 Fysik (eller NO/astronomi)
Syfte: Utveckla förståelse för naturvetenskapens arbetssätt och betydelse.
🡆 Skillnaden mellan astronomi och astrologi – vad är vetenskap och vad är symbolik?
📚 Svenska
Syfte: Utveckla förmåga att tolka, samtala och resonera kring texter och medier.
🡆 Analys av filmens innehåll, diskussion om språk, påverkan och symboler.

🧠 Så kan du som lärare arbeta med filmen

🛠️ Förslag på arbetsgång
Lektion 1: Förförståelse och förväntningar
Introduktion:
Fråga eleverna:

Har du någonsin läst ett horoskop?
Tror du att stjärntecken kan påverka hur vi är som personer?
Kort genomgång av begreppen astrologi, astronomi, symbolik, vetenskap.
Visning av filmens inledningssekvens (ca 5 min) – diskutera första intrycket.
 
Lektion 2: Filmvisning + samtal
Se hela filmen tillsammans.
Samtalsfrågor efteråt (helklass eller i grupper):

Vad i filmen överraskade dig?
Hur skiljer sig astrologi från vetenskap?
Varför tror du astrologi har varit viktigt för så många genom historien?
Kan något som inte är vetenskapligt ändå ha ett värde?